blip.fm/rico

donderdag 28 januari 2010

New Shoes
Mark Foggo & the Secret Meeting
Top Hole 1980
A - New Shoes (M. Foggo)
B - It Gets You Down (M. Foggo)



Mark Foggo verdient wel een standbeeldje in Skaville NL. Niet zozeer omdat hij 25 jaar na deze single nog steeds aan de weg timmert, maar vooral om de kwaliteit van dit singletje zelf. Mark Foggo & the Secret Meeting was oorspronkelijk eigenlijk een New Wave band. Op de LP Speeding My Life Away is dat duidelijk te horen. Maar in die periode deed zowat iedere New Wave band wat Ska en reggae door de muziek. Het leuke van New Shoes vind ik dat het meer een punknummertje op een Ska-ritme is: rauw en snel. Wat mij betreft is dit een van de beste Nederlandse Ska-nummers ooit (ondanks dat Foggo eigenlijk een Brit is...).
Dit is trouwens de oerversie van het nummer, uitgebracht op het Top Hole label. Ik heb ook nog een iets latere, wat gladder geproduceerde, versie op Polydor. Dat is ook de versie die uiteindelijk op Speeding My Life Away is verschenen.

Voor de rest ben ik eigenlijk nooit zo'n fan van Foggo geweest. Hij is naar mijn gevoel altijd new wave Ska blijven maken. Een van de kenmerken daarvan vind ik het ontbreken van soul, en dat is nou juist wat ik graag wèl hoor in Ska. Maar hey, na al die jaren speelt Foggo nog steeds voor volle zalen dus mij zal hij niet missen.
(repost 2003)  

Geen opmerkingen:

Volgers