blip.fm/rico

donderdag 28 januari 2010

Maffia Theme
Jamaican Survivers

Vogue 1977(?)
A - Theme From the Maffia (L. Gandor/S. Rowan)
B - Alcatraz (L. Gandor/S. Rowan)



Een jaar of wat geleden kocht ik op een beurs bij een Belgische standhouder een exemplaar van Club Ska 67, een klassieke verzamelplaat van Island. Toen ik weg wilde lopen zei de standhouder: "meneer, wacht even; ik heb nog iets interessants voor u". Het was dit singletje. Ik had nog nooit van The Jamaican Survivers gehoord; ik kende uberhaupt maar weinig Belgische Ska bands. Volgens de standhouder was dit een klassieker en hij liet me het plaatje horen op een krakkemikkige portable platenspeler. Het titelnummer was duidelijk afgeleid van Roland Alphonso's Dr. Ring-a-Ding (inclusief de overgaande telefoon aan het begin) en de b-kant was hoorbaar door de Skatalites geïnspireerd. Hij dateerde het singletje ergens in de 70er jaren, maar op zowel het hoesje als het label was geen jaartal te vinden.

Thuisgekomen ging ik op zoek naar meer informatie over deze band maar die vond ik vrijwel niet. En nog steeds weet ik heel weinig. Wel ben ik na verloop van tijd in bezit gekomen van zes singles en een lp. Opmerkelijk is dat maar een singletje (Oochi Ska op het Nederlandse Killroy label) gedateerd is: 1980. Gelukkig heeft een vorige eigenaar een (aankoop?)datum op het hoesje van een ander exemplaar van Maffia Theme (op Cardinal Records) geschreven, en dat is 6-7-77. Dat Belgische Ska zolang onopgemerkt is gebleven verbaast me inmiddels zeer; kennelijk was er vanaf medio jaren 70 al een levendige Ska-scene. Het Panky label, waar ook de meeste platen van de Jamaican Survivers op uitkwamen, speelde hierbij kennelijk een belangrijk rol.

Al met al maakten de Jamaican Survivers geen al te gecompliceerde Ska. Veel uitgesponnen instrumentals waarin regelmatig klassieke Ska-thema's te herkennen vallen zoals bijvoorbeeld Al Capone, Storm Warning en Dr. Ring-a-Ding. Evengoed leuk om af en toe te draaien en wellicht nog wat bij te verzamelen.
(repost 2005) 

Geen opmerkingen:

Volgers