blip.fm/rico

donderdag 28 januari 2010

Dance, Cleopatra, Dance
Prince Buster
Blue Elephant 1972
A - Dance, Cleopatra, Dance (C. Campbell)
B - Waiting For My Rude Girl (Fitzeroy/Campbell)


Dit is een van de eerste Ska nummers die ik mij kan herinneren. Al vanaf vroeg in de jaren 70 werd het zo nu en dan gedraaid op Hilversum 3 en bij Veronica. Toen ik mij rond de 2-Tone periode begon te interesseren voor de vroegere Ska, wilde ik het singletje erg graag hebben. Ik had het nummer welliswaar op cassette opgenomen, maar dat gepruts met heen-en-weer spoelen was ik al snel zat.
Jarenlang zocht ik bij platenzaken naar een exemplaar; bij Boudisque wachtte ik keer op keer de volgende zending re-issue Buster singles uit Jamaica af, maar Dance Cleopatra zat er nooit bij. Ook als ik in het buitenland was ging ik (haast obsessief) op zoek: Parijs, Antwerpen, New York... zodra ik een vinyl winkel zag, zocht of vroeg ik naar deze single. Zonder resultaat.

Pas in 1998, toen ik een tijdje in Groningen woonde, ontdekte ik daar een stripwinkel die een enorme hoeveelheid vinyl achter in de winkel had staan. Alles achter gordijnen, keurig gesorteerd in enorme kasten. De eigenaar van de zaak was van het slecht communicatieve soort: nors en chagrijnig. Toen ik 'm vroeg naar de single keek hij eerst zwijgend in een dik, zelf geproduceerd boekwerk en liep toen zonder een woord te zeggen naar achteren. Toen hij terugkwam, legde hij het plaatje achteloos voor me neer op een grote stapel strips en zei: "nauwelijks te krijgen; 18 gulden". "Vertel mij wat!" dacht ik. Die 18 gulden had ik er graag voor over; het dubbele had ik er ook voor betaald.

Dance Cleopatra is een instrumental die (zoals veel oude Ska en Mento tunes) gebaseerd is op een traditional: The Battle of Jericho. Deze single is in 1972 uitgebracht op het Blue Elephant label; de originele uitgave op het Engels Blue Beat label is van een jaar of vijf daarvoor en heeft een ander nummer op de B-kant staan.
Inmiddels is dit plaatje heel wat eenvoudiger te vinden via Ebay; vrij regelmatig zie ik exemplaren (in uiteenlopende hoesjes) voorbij komen. De prijs kan behoorlijk oplopen. Deze variant wordt, dankzij de dame op het hoesje, ook vaak aangeboden onder het kopje Sexy Nude Cover. Daar schijnt dus ook een hele markt voor te zijn.
(repost 2003)  

Geen opmerkingen:

Volgers