blip.fm/rico

donderdag 28 januari 2010

Jungle Music
Rico And The Special Aka
2 Tone 1982
A - Jungle Music (Rico Rodriquez)
B -
Rasta Call You (Rico Rodriquez)




Rico Rodriquez is een soort cult held. Zijn loopbaan was al een flink aantal jaren aan de gang toen ska zich aandiende. Nee, sterker nog: op nummers die tot de vroegste ska kunnen worden gerekend (zoals Easy Snappin' van Theophilus Beckford en Oh Carolina van de Folkes Brothers) is Rico's trombone nadrukkelijk aanwezig. Natuurlijk zal Rico altijd in de schaduw blijven staan van die andere onvergetelijke trombonist; Don Drummond. Maar ja, terwijl Drummond al een eeuwigheid onder de zoden ligt, toetert Rico nog steeds mee.

Eind jaren 70 verbond Rico zijn naam aan The Specials, waarna hij op het 2-Tone label twee singles en lp's uitbracht. De singles van Rico kwamen uit in 2-Tone's nadagen en belandden (in tegenstelling tot vrijwel iedere daaraan voorafgaande single) niet in de hitparade. Destijd zijn ze mij dan ook geheel ontgaan. Later kostte het me heel wat moeite ze alsnog te pakken te krijgen. De ene, Sea Cruise, kocht ik via Ebay en deze, Jungle Music, op een platenbeurs.
Gedurende zijn lange carriƫre is Rico toch vooral sessie muzikant gebleven; hij speelt op onnoemelijk veel platen. Slechts een handvol staan op zijn eigen naam. Zo zag ik onlangs een single van Paul Young (Love of the Common People) staan, waarop Rico prominent geportretteerd staat als lid van The Family (de begeleidingsband van Young). Ik hou helemaal niet van Paul Young maar ik heb 'm toch maar gekocht. Vanwege Rico.
(repost 2006) 

Geen opmerkingen:

Volgers