blip.fm/rico

donderdag 28 januari 2010

A Message to you Rudy
The Specials
Chrysalis 1979
A - A Message to you Rudy (R. Thompson)
B - Nite Klub (J. Dammers / Specials)


Voor mij begon het allemaal met deze single. Ik weet nog precies waar en wanneer ik 'm heb gekocht: in de kerstvakantie van 1979 op de platenafdeling van de V&D in de Kalverstraat. Gek genoeg was de debuut single van The Specials (Gangsters) mij een beetje ontgaan, maar A Message to you Rudy vormde het begin van een nog steeds voortdurende liefde voor Ska.
Terugkijkend kun je zeggen dat het genre me al veel eerder aansprak. Veel favorieten uit vroeger tijd bleken bij nader inzien Ska georiƫnteerd en/of up-tempo reggae nummers te zijn. Maar met het ontstaan van 2-Tone kreeg het genre een identiteit. Van wat er zich in de 60er jaren in Jamaica had afgespeeld wist ik toen vanzelfsprekend nog niets af.

Wat mij ook buitengewoon aansprak was de vormgeving rondom 2-Tone; die prachtige hoesjes en logo's! Eindeloos tekende ik alles na.
In eerste instantie kocht ik de singles die in Nederland waren uitgebracht, maar wat later ontdekte ik de originele, in Engeland uitgebrachte, singles. De in Europa geproduceerde singles waren voorzien van picture-sleeves en blauwe of groene Chrysalis labels, maar in Engeland zaten ze in mooie 2-Tone company-sleeves en hadden ze prachtige papieren 2-Tone labels. Zo komt het dat ik vrijwel de gehele 2-Tone collectie in twee- of zelfs drievoud heb. En nog steeds koop ik af en toe exemplaren die net weer iets afwijken van de singles die ik al heb.
(repost 2002)  

Geen opmerkingen:

Volgers