blip.fm/rico

donderdag 28 januari 2010

Let's Ska!
Sugar 'N' Dandy
Hansa 1965(?)
A - Let's Ska! (Thompson)
B - Only Heaven Knows (Day & Zeffert)






Als ik platenbeurzen bezoek, kijk ik voornamelijk in de gesorteerde bakken. Het kost me doorgaans te veel tijd om me door alle ongesorteerde meuk heen te ploegen en de kans dat ik iets interessants vind, is relatief klein. Maar als ik mij dan toch af en toe laat verleiden door zo'n bakje ongeregeld, levert het toch wel eens wat op. In dit geval viel mijn oog op een bakje waterschade en na even bladeren pikte ik dit singletje eruit. Het hoesje was behoorlijk gehavend maar het plaatje was ongedeerd. 1 gulden; koopje!

Sugar 'N' Dandy was een Brits 60er jaren Ska-koppel met een bescheiden reeks hitjes op het Engelse Carnival label. Dandy (Livingston) was de latere vertolker van het Rude Boy Anthem Rudy, a Message to You.
Dit singletje is uitgebracht op het Duitse Hansa label. Op de tamelijk psychedelische voorzijde van het hoesje wordt vermeld dat we te maken hebben met Die neue Tanzsensation aus England. Jawohl! Om de Duitse jeugd eveneens aan het dansen te krijgen is er aan de achterzijde een beknopte danscursus in woord en beeld toegevoegd. Zo leer je toch maar mooi hoe de Grundschritt mit Armschwung vor dem Körper en de Kingston Head Roll gaan. Op vroege Amerikaanse Ska-samplers tref je dit soort dansinstructies ook geregeld aan. De foto's tonen brave dansschooltypes (boy + girl) die in niets lijken op de coole gasten die bij de clashes tussen de soundsystems van Duke Reid en Coxsone uit hun dak gingen.

Het hoesje heb ik trouwens nog redelijk kunnen herstellen en het plaatje zelf is te onnozel om vaak te draaien.
(repost 2002)  

Geen opmerkingen:

Volgers