blip.fm/rico

donderdag 28 januari 2010

Elvis Should Play Ska
Graduate

Precision 1980
A - Elvis Should Play Ska (Orzabal)
B - Julie, Julie (Orzabal)



Toen ik dit plaatje uit het Mod bakje bij Da Capo viste, had ik meteen het gevoel dat er iets bijzonders mee was, maar ik kon er niet direct een vinger op leggen. De titel gaf al voldoende aanleiding om het zonder te beluisteren te kopen. Toen ik in de trein op weg naar huis zat, bekeek ik het hoesje nog eens goed en toen begon mij wat te dagen: die Smith en Orzabal... waren dat niet die gasten van Tears For Fears? Thuis meteen de Popencyclopedie erop nagekeken, en jawel hoor: Graduate blijkt een voorbode te zijn van de ellende die Tears For Fears enige jaren over ons heeft uitgestort. Nou ja; in elk geval is dít singletje het aanhoren wel waard.

Graduate was een exponent van de Mod-revival die zich eind jaren '70 hoofdzakelijk in Engeland afspeelde. Dezelfde periode waarin 2-Tone zich begon te manifesteren. Gezien de oorspronkelijke belangstelling van eerste generatie Mods (en Skins) voor Blue Beat was het niet zo verwonderlijk dat Mod-revivalists interesse aan de dag legden voor Ska. Maar het verhaal van dit singletje gaat nog wat verder.
Aanvankelijk dacht ik dat de Elvis uit de titel Elvis Presley betrof, maar het nummer blijkt over Elvis Costello te gaan. Die zou zich, volgens de overlevering, in een interview laatdunkend hebben uitgelaten over hausse aan Ska-bands die aan de lopende band hits scoorden. Kinnesinne, vond Roland Orzabal, en schreef dit nummer. Een komisch neveneffect was dat, hoewel dit hun enige Ska-nummer was, Graduate vanaf dat moment als 2-Tone clone door het leven ging. En dat was nou ook weer niet de bedoeling geweest.
(repost 2006) 

Geen opmerkingen:

Volgers