blip.fm/rico

donderdag 28 januari 2010

City Boy
Dixo Wankers

WEA 1981
A - City Boy (Matthyssen/Bagmeyer/Jackson/Kisman/Timmermans)
B -
Jaguar (Matthyssen/Bagmeyer/Kisman/Timmermans)


Van een heleboel singletjes weet ik nog precies hoe en waar ik ze heb gevonden; dat geldt zeker voor dit exemplaar. Ik was al heel lang in het bezit van een andere single van Dixo Wankers: Bang Bang. Die stond dan ook in mijn ska-ta-base. Toen ik een tijd geleden eens de webstatistieken bekeek, ontdekte ik een piek in de bezoekersaantallen. Die piek bestond vrijwel volledig uit links via Google met als zoekterm Dixo Wankers. Ik was benieuwd waarom er opeens zoveel interesse bestond voor dit toch tamelijk obscure ska-bandje. In een ver verleden had ik ze wel eens zien optreden in het jongerencentrum circuit, en ik wist dat grafisch ontwerper Max Kisman ooit deel uitmaakte van de band. Maar veel meer dan dàt wist ik niet.

Toen ik zelf Dixo Wankers op Google invoerde, ontdekte ik al snel de aanleiding voor al die interesse. Op Simpelsite, een fansite voor Kees van Kooten en Wim de Bie, was een item geplaatst over een nummer dat Wim de Bie (in de rol van Ab van der Laak) in 1983 had gezongen met de Dixo Wankers: Bah bah bloemenbuurt. Een voormalig bandlid van de Dixo Wankers reageerde hierop met nadere informatie en sloot af met de constatering dat op internet nog genoeg informatie over Dixo Wankers te vinden was wanneer die naam in Google werd ingevoerd. Het resultaat heb ik mogen constateren.
Aardig neveneffect van dit alles was dat mijn oog viel op ander resultaat in Google; namelijk een website waarop deze single te koop werd aangeboden. Ik heb 'm meteen gekocht. Ik kon me vooraf geen voorstelling van het nummer maken, maar zodra hij thuis op de draaitafel lag herkende ik het direct weer. Ondanks dat ik het bijna vijfentwintig jaar niet gehoord had!
(repost 2008) 

Geen opmerkingen:

Volgers